Whenever people talk about the future of advertising it’s like – O, advertising will be dead in five years and we’ll all be doing this other thing. And nobody knows what it is. (Mark Waites, Mother)
Precies op dat moment werd ik op mijn schouder getikt. Ik draaide mij om, terwijl ik probeerde niet over mijn boodschappentas te struikelen en niets te verrekken in mijn nek, want daar heb ik aanleg voor.
Toen ik opkeek stond er een groot reclamebureau voor me.
Hallo Joeri, begon het. Wat vind jij, wij waren toch merkenbouwers? Zeker, zei ik, want ik ben opgegroeid in het bureau dat de term ooit bedacht. Maar mijn klanten luisteren niet meer, pruilde het bureau. Vroeger gingen ze met gepoetste schoenen naar hun fullservicebureau. Wij babbelden over strategie en kernwaarden en merkdinges en lieten in een mooi schema zien waar het merk voor stond. Creatie bedacht een Groot Idee en dan maakten we die commercial en iedereen was happy.
Hij ging nog door maar ik had het moeilijk met het staartstukje van de haring waarvan de ene kant altijd zo lelijk aan het graatje blijft steken. Dus vroeg ik maar wat in me opkwam: Wat willen ze dan nu?
Jaaaaaaa … een Platform, geïntegreerd, multimediaal, throughtheline, 360 graden, crossmediaal, onoffline, digitaal, transmediaal, met een experience, een activatie, een branded utility.
Ik wou eigenlijk mijn vingers afvegen, maar hij pakte mijn naar vis ruikende handen en schreeuwde: Ik word links en rechts ingehaald door leuke vlotte sexy bureaus die helemaal geen fullservicebureau zijn maar een internetbureau of een experiencebureau en van ze langzalzeleven geen merkenbouwbedrijf.
Wij zijn de merkenbouwers, horen jullie dat?! Wij waren hier eerst! Even lette hij niet op mij. Snel gooide ik mijn boodschappentas over mijn schouder en fietste de Gerrit van der Veenstraat in.